Pępek świata (Navel of the world)

SŁUCHAJ I POBIERZ PŁYTĘ
Soundcloud | Bandcamp

POBIERZ KSIĄŻKĘ (PDF) >>>>>>

1. Antonina Nowacka – Henryka Pustowójtówna (6:39)
2. Krzysztof Topolski – Widzący / The Seer (6:23)
3. Mateusz Bąkała, Sebastian Mac, Sabah Al Ani – Krwawe łzy / Tears of Blood (4:56)
4. Patryk Zakrocki – Tornado (6:40)
5. Kamil Szuszkiewicz – Pierścionek Janiny (Bombą trafieni w stallach) / Janina’s Ring (Hit by a Bomb in Stalls) (4:35)
6. emiter – Mazacze / Splatterers (7:00)
7. Maciej Połynko – Ten, który bombę złapał / Bomb-catcher (5:00)
8. Sebastian Mac – Siła ognia / Force of Fire (3:16)

Stuart Hall, urodzony na Jamajce twórca współczesnego kulturoznawstwa, wielokrotnie podkreślał wartość historyzacji i kontekstualizacji jako intelektualnych narzędzi umożliwiających poznanie oraz zagłębianie się w meandry rozlicznych centrów wydarzeń, ognisk aktywności i punktów koncentracji ludzi oraz ich działań na przestrzeni dziejów. Jeden z takich centralnych ośrodków, nie tylko dla zaproszonych muzyków (Krzysztof Topolski, emiter, Kamil Szuszkiewicz, Antonina Nowacka, Maciej Połynko, Patryk Zakrocki, Sebastian Mac, Mateusz Bąkała, Sabah Al Ani), ale i dla postaci literackich inspirowanych kronikami, archiwaliami i narracjami miejskimi, stanowi Lublin – tytułowy „pępek świata”, axis mundi opowieści dźwiękowych i tekstowych zebranych na niniejszym, okolicznościowym (2017 to rok Jubileuszu 700-lecia) i jednocześnie ponadczasowym (najstarsza z relacji sięga końca XVI wieku, ale to historyczne wydarzenie mogłoby zdarzyć się współcześnie)… wydawnictwie.

Nietuzinkowi, poszukujący artyści biorący udział w pracach nad udźwiękowieniem opisanych zdarzeń z przeszłości i stworzeniem brzmieniowej ilustracji odwiedzonych w jubileuszowym roku miejsc odszukali w lubelskiej materii nieprzebrane źródła zachwytu, zaskoczeń i zadumy. Słuchając nagrań i czytając towarzyszące im miniaturki literackie, poznajemy m.in. – nadającą się w sam raz na scenariusz gotyckiego horroru – historię osiemnastowiecznych „mazaczy”, wzruszamy się na myśl o wojennym altruizmie Jana Gilasa, czy wyobrażamy sobie spustoszenia wywołane przez przejście przez miasto tornada w lipcu 1931 roku. Wspólnie, niemal jak w obrazie przywołanym przez postulatywne wersy Julii Hartwig, wiążemy „przerwaną nić / prowadzącą po zawiłym labiryncie / który w tylu miejscach się zapadł”, przypatrując się i przysłuchując Lublinowi, miastu pokazywanemu w coraz szerszym kontekście i nieustannie odkrywanemu na nowo.

Bartosz Wójcik

(Cytat: Julia Hartwig, tom Gorzkie żale, Kraków 2009, s. 14-15.)

Wstęp – Bartosz Wójcik
Opracowanie tekstów – Dominika Majuk
Tłumaczenie – Bartosz Wójcik
Mastering – Marcin Dymiter
Kolaże, skład i projekt książki – Ludomir Franczak
Fotografie i materiały archiwalne: Archiwum Państwowe w Lublinie,
Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, zbiór prywatny Anny Kędry, domena publiczna
Druk – Akapit
Wydawca – Fundacja Kaisera Söze

Wydawnictwo powstało dzięki wsparciu Miasta Lublin w ramach obchodów 700-lecia miasta w 2017 roku.

Podziękowania dla wszystkich artystów biorących udział w nagraniu płyty oraz Marcina Dymitera, Ludomira Franczaka, Anny Kędry, Tomasza Kulbowskiego, Kingi Liwak, Dominiki i Emila Majuków, Karoliny i Marcina Małków, Małgorzaty Paproty, Bartosza Wójcika, Edmunda Kuryluka, Agnieszki Zachariewicz, Domu Słów, Salonu Syrena, Centrum Badania Możliwości.

Wszelkie prawa zastrzeżone
Fundacja Kaisera Söze 2017