Marcin Dymiter: Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej

kaseta_inst

KUP KASETĘ AUDIO:

Bandcamp lub w krótce na Serpent.pl

1. I  20:00
2. II  20:15
Muzyka Marcina Dymitera stworzona do projektu teatralnego Ludomira Franczaka „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, zrealizowanego w 2016 roku w ramach programu Placówka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Dymiter przeniósł konkretne doświadczenie związane z życiem i twórczością artystki oraz jej archiwum w przestrzeń abstrakcyjną, pozbawioną wizualnego konkretu.

Projekt Ludomira Franczaka „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej” to złożone działanie posługujące się językiem teatru, sztuk wizualnych i dokumentalistyki. Projekt ma na celu przywołanie postaci artystki. Węgrzynowska była malarką op-artową, graficzką magazynu Argumenty, autorką wielu plansz reklamowych i programowych w Telewizji Polskiej, twórczynią logo Cepelii i Polskiego Lnu, projektantką plakatów i okładek książkowych, autorką dwóch programów Studia Eksperymentalnego Telewizji Polskiej oraz spektaklu laserowego. Poświęcając się całkowicie pracy żyła i tworzyła na uboczu głównych wydarzeń, jednocześnie próbując pokazać w swojej sztuce problemy „człowieka uwikłanego we współczesność”. Janina Węgrzynowska cały czas pozostawała w ruchu, stając się nieuchwytną dla sobie współczesnych. Pytane o nią osoby niewiele pamiętają, pozostałe dokumenty i prace są jedynie szczątkiem tego, co rozproszone zostało po jej śmierci. Projekt podejmuje problem samotności, skupiając się na tym, co pozostaje po śmierci – pracac, osobistych przedmiotach, meblach – nadmiarze rzeczy, które nagle stają się problemem dla spadkobierców. Wychodząc od postaci Węgrzynowskiej opowiada o doświadczeniu każdego człowieka.

Marcin Dymiter traktuje wybrane prace Węgrzynowskiej jako partytury – graficzne zapisy, dla których szuka ich dźwiękowego odpowiednika. Buduje struktury muzyczne oparte na rytmie i zakłóceniu. Przenosi konkretne doświadczenie związane z życiem i twórczością artystki oraz jej archiwum w przestrzeń abstrakcyjną, pozbawioną wizualnego konkretu. Jest to działanie będące z jednej strony autorską interpretacją działań Węgrzynowskiej, z drugiej posługujące się fragmentami nagrań znalezionych w jej pracowni oraz wiedzą na temat tego, co w przestrzeni dźwiękowej otaczającej artystkę było mocno obecne.

Wydawnictwo powstało w partnerstwie z Festiwalem „Konfrontacje Teatralne”.

Marcin Dymiter – muzyka, miks, mastering
Małgorzata Kęsicka – obój
Wiersz Daniela Odiji czyta Irena Jun
Projekt okładki: Ludomir Franczak

Marcin Dymiter (emiter)porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli, wystaw i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Twórca map dźwiękowych, serii płyt „Pocztówki dźwiękowe” oraz projektu Field Notes. Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami m.in. Anną Baumgart, Joanną Rajkowską, Anną Witkowską, Ludomirem Franczakiem, Risą Takitą oraz poetą Marcinem Świetlickim i pisarzem Danielem Odiją. Gra w projektach: niski szum, emiter_franczak audio video performance, Flora Quartet, BAZA. Producent muzyczny. Współtwórca i kurator – wspólnie z Ludomirem Franczakiem – festiwalu mikro_makro oraz innych projektów dźwiękowych. Słuchacz i uczestnik muzycznych warsztatów w kraju i zagranicą m.in. warsztaty Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) i Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

www.emiter.org
www.field-notes.pl


All rights reserved

Fundacja Kaisera Söze 2016

kaseta_inst